Συνεντεύξεις

Νίκος Κατσαρός: «Οι Έλληνες γνωρίζουν τη Μεσογειακή Διατροφή αλλά δυστυχώς δεν την ακολουθούν»

Από την Λούρου Σταυρούλα

O Δρ. Νίκος Κατσαρός, Διευθυντής τμήματος Διατροφολογίας και Βιοιατρικής του NYC, και πρώην πρόεδρος του ΕΦΕΤ (Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων) μας μιλά για το New York College αλλά και για τα σημερινά διατροφικά προβλήματα.

ΣταυρούλαDSC_0344 Λούρου: Κύριε Κατσαρέ, μιλήστε μας λίγο για τον New York College, στο οποίο είστε αντιπρόεδρος καθώς και για το τμήμα διατροφολογίας, στο οποίο είστε διευθυντής.

Νίκος Κατσαρός: Το New York College είναι ένας διεθνής εκπαιδευτικός οργανισμός όπου δίνει πτυχία (Bachelors) και μεταπτυχιακής τίτλους σπουδών (Masters, Msc, M.Phil, Ph.D) από τα συνεργαζόμενα με αυτό  διεθνώς αναγνωρισμένα Πανεπιστήμια (State University of New York – USA, Empire State College – USA, University of Toulouse – France, International University of Applied Sciences Bad Honnef – Germany.  Τα πτυχία που δίνονται από το NYC καλύπτουν σχεδόν όλους τους τομείς όπως Αγγλική Φιλολογία, Διοίκηση Επιχειρήσεων, Οικονομικά, Ναυτιλιακά, Τουρισμό, Χρηματοοικονομικά, Διατροφολογία, Ψυχολογία, Κοινωνιολογία, Βιοιατρική κλπ.

Το New York College έχει παραρτήματα στην Θεσσαλονίκη, στα Τίρανα (Αλβανία), και Πράγα (Τσεχία) με 3.000 φοιτητές περίπου.

Η διατροφολογία είναι μια σύνθετη επιστήμη από χημεία, βιολογία , ιατρικής και γενικά από τις επιστήμες ζωής. Το NYC συνεργάζεται με το University of Greenwich – Αγγλία όπου και χορηγεί B.Sc στην διατροφολογία. Εδώ είναι σημαντικό να αναφέρω ότι κάθε φοιτητής έχει ένα κωδικό με τον οποίο κάθε μάθημα και κάθε διαγώνισμα που δίνεται στην Αγγλία το ίδιο παίρνει και ο φοιτητής εδώ μέσω του υπολογιστή του.  Η διάρκεια σπουδών είναι 3 έτη όπως και σε όλα τα Αγγλικά Πανεπιστήμια. Μπορούν στη συνέχεια να πάνε για MSc ή PhD στην Αγγλία, USA ή οπουδήποτε αλλού. Τα ίδια ισχύουν και για το Τμήμα Βιοιατρικής όπου πάλι συνεργαζόμαστε με το University of Greenwich.

 

DSC_0348Σ.Λ.: Πιστεύεται πως οι Έλληνες τρέφονται σωστά, ακολουθούν την μεσογειακή διατροφή;

Ν.Κ.: Οι Έλληνες γνωρίζουν τη Μεσογειακή Διατροφή αλλά δυστυχώς δεν την ακολουθούν και ιδιαίτερα οι νέοι. Τα ταχυφαγεία, το πρόχειρο και ανθυγιεινό φαγητό και η πληθώρα αναψυκτικών και καφέ χαρακτηρίζουν τη διατροφή των νέων. Φρούτα, σαλάτες, φυσικοί χυμοί, όσπρια, λαχανικά εποχής είναι σχεδόν άγνωστα στη νεολαία. Το NYC έχει ξεκινήσει μία Πανελλήνια Εκστρατεία για την ευρύτερη ενημέρωση και διάδοση της Μεσογειακής Διατροφής. Έχει κηρύξει το 2015 «ΕΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ» με διαλέξεις, ομιλίες, άρθρα, συμπόσια, εκδηλώσεις σε εκπαιδευτήρια. Να μην ξεχνάμε όταν λέμε Μεσογειακή Διατροφή είναι η Ελληνική Διατροφή, με προϊόντα της Ελληνικής Γης.

 

Σ.Λ.: Ποια η γνώμη σας σχετικά με την αύξηση της παχυσαρκίας τα τελευταία χρόνια και πόσες θερμίδες είναι απαραίτητο να λαμβάνουμε την ημέρα;

Ν.Κ.: Η χώρα μας είναι μεταξύ των πρωταθλητών στην Ε.Ε. στα παχύσαρκα και υπέρβαρα παιδιά. Η αιτία γι’ αυτό είναι βασικά η αλλαγή του τρόπου ζωής. Συχνά και οι δύο γονείς εργάζονται και έτσι τα ταχυφαγεία, τα πρόχειρα φαγητά, οι σκουπηδοτροφές με αλάτι, λίπος και ζάχαρη στα αναψυκτικά αποτελούν τα κύρια αίτια παχυσαρκίας παράλληλα με την έλλειψη φυσικής άσκησης. Μία υγιεινή διατροφή με καθημερινή κατανάλωση φρούτων, λαχανικών, οσπρίων ή ζυμαρικών με μία φορά την εβδομάδα κόκκινο κρέας και δύο φορές την εβδομάδα λευκό κρέας με ημερήσια πρόσληψη 2000 θερμίδων περίπου παράλληλα με φυσική άσκηση είναι ικανοποιητική.

 

DSC_0349Σ.Λ.: Συμπληρώματα διατροφής. Ποιο είναι τα οφέλη τους και πότε μπορούν να αποδειχτούν επικίνδυνα για τον οργανισμό;

Ν.Κ.: Τα συμπληρώματα διατροφής δεν είναι απαραίτητα για τον οργανισμό. Ένας που ακολουθεί μία απλή υγιεινή διατροφή όπως αυτή που ανέφερα προηγούμενα δεν χρειάζεται συμπληρώματα διατροφής, Δεν πρέπει να παίρνουμε συμπληρώματα διατροφής παρά μόνο με συμβουλή γιατρού και σε ειδικές περιπτώσεις (αθλητές, ειδικές ασθένειες κλπ.) και οπωσδήποτε τα εγκεκριμένα από τον ΕΟΦ. Δυστυχώς υπάρχει μεγάλη παραβατικότητα με μη εγκεκριμένα συμπληρώματα που κυκλοφορούν στα γυμναστήρια, στα κέντρα αδυνατίσματος και κυρίως στο διαδίκτυο.

 

Σ.Λ.: Πρέπει να προτιμούμε τα προϊόντα με χαμηλά ή κανονικά λιπαρά;

Ν.Κ.: Ορισμένα άτομα που έχουν τάση να παίρνουν κιλά καλό θα είναι να χρησιμοποιούν προϊόντα με χαμηλά λιπαρά. Προσέξτε όμως την ετικέτα. Μπορεί να έχουν χαμηλά λιπαρά αλλά αυξημένα σάκχαρα.

 

Σ.Λ.: Βιολογικά προϊόντα. Ποια η άποψή σας;

Ν.Κ.: Όσον αφορά τα βιολογικά προϊόντα είναι προτιμότερα από τα συμβατικά αλλά και ακριβότερα. Δυστυχώς όμως και οι έλεγχοι της πολιτείας όσον αφορά την γνησιότητα αυτών των προϊόντων δεν είναι καθόλου ικανοποιητικοί.

 

DSC_0358Σ.Λ.: Το τελευταίο διάστημα επικρατεί η άποψη πως η κατανάλωση γλουτένης έχει αρνητικές επιδράσεις στη υγείας. Που τελειώνει ο μύθος και που ξεκινάει η αλήθεια;

Ν.Κ.: Η γλουτένη είναι μία πρωτεΐνη  που υπάρχει στο σιτάρι, το κριθάρι και τη σίκαλη. Ορισμένα άτομα είναι αλλεργικά στη γλουτένη και υποφέρουν από μία ασθένεια που λέγεται κοιλιοκάκη. Τα συμπτώματα είναι πόνοι στην κοιλιά, διάρροιες, δυσπεψία, πονοκέφαλος, ζαλάδες, αδυναμία  κλπ. Η νόσος είναι κληρονομική και όσοι υποφέρουν από κοιλιοκάκη το γνωρίζουν. Το πρόβλημα είναι ότι πολλές φορές σε εστιατόρια κλπ. δεν αναφέρεται ότι το συγκεκριμένο φαγητό περιέχει γλουτένη διότι ακόμα και ελάχιστες ποσότητες μπορούν να προκαλέσουν τα δυσάρεστα συμπτώματα. Επίσης έχει αναφερθεί ότι η γλουτένη επηρεάζει άτομα με τη νόσο του Hashimoto (ένα είδος υποθυρεοειδισμού). Όλα τα άλλα τα οποία έχουν αναφερθεί ότι επηρεάζουν τη λειτουργία του εγκεφάλου, δρουν αρνητικά στο ανοσοποιητικό σύστημα και το πεπτικό σύστημα δεν ισχύουν.

 

 

 

 

 

Ξεχώρισαν