Κυρίως Θέμα Πολιτική

ΟΛΘ: Από την «προφητική προειδοποίηση» του Τζέφρι Πάιατ στη σημερινή πραγματικότητα

Στις αρχές του μήνα, ο Αμερικανός πρέσβης στην Ελλάδα, κ. Τζέφρι Πάιατ, προχωρούσε σε μια ενδιαφέρουσα δήλωση από το βήμα του συνεδρίου του ελληνο-αμερικανικού Επιμελητηρίου στην Αθήνα. Ένδεκα ημέρες αργότερα, η δήλωσή του θα επανερχόταν ξανά στο προσκήνιο, λόγω μιας απρόσμενης εξέλιξης, κάνοντάς την να μοιάζει με μια   «εκπληρωμένη προφητείας». Όσο κι αν η εικόνα αυτή δεν είναι είναι απολύτως ακριβής, ο προβληματισμός επανήλθε γύρω από μια εμβληματική ιδιωτικοποίηση. Την πώληση του πλειοψηφικού ποσοστού του ΟΛΘ.

Μπροστά στους συμμετέχοντες στο συνέδριο, ο κ. Πάιατ είχε δηλώσει στις 4 Δεκεμβρίου: «Συνεχίζω να τονίζω ότι οι αμερικανικές εταιρείες φέρνουν τη διαφάνεια και τα υψηλά πρότυπα εταιρικής διακυβέρνησης και αναζητούν το ίδιο από τους Ελληνες εταίρους τους. Και ελπίζω ότι η Ελλάδα θα αναγνωρίσει αυτά τα θετικά χαρακτηριστικά. Έχουμε δει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η ιδιωτικοποίηση στην Ελλάδα, όπως στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, όπου είναι ασαφές ποιοι είναι οι πραγματικοί ιδιώτες επενδυτές και από πού προέρχονται τα χρήματά τους».

Ένδεκα ημέρες αργότερα, και ενώ ΤΑΙΠΕΔ και κυβέρνηση ετοιμάζονταν να πανηγυρίσουν για την επίσημη υπογραφή της συμφωνίας παραχώρησης, ένα πρόβλημα στην ρωσική τράπεζα Promsvyazbanκ έφερε τη ματαίωση της «γιορτής» για μια εβδομάδα. Η Κεντρική Τράπεζα της Ρωσίας έθεσε υπό καθεστώς προσωρινής διαχείρισης την ιδιωτική τράπεζα και  οι τρεις εταιρείες – το γερμανικό Fund, Deutsche Innvest Εquity Partner, η γαλλική Terminal Link και η Belterra Investments του Ιβάν Σαββίδη – που την είχαν επιλέξει για την εγγυητική επιστολή τους για τα 231.926.000 ευρώ της συμφωνίας με το ΤΑΙΠΕΔ, έμειναν προσωρινά στον «αέρα».

Υπενθυμίζεται εδώ πως, με βάση την επίσημη ενημέρωση από τις ίδιες τις εταιρείες, στην κοινοπραξία η Balterra του Ιβάν Σαββίδη συμμετέχει με 20%, η Terminal Linκ με 33% και η Deutsche Invest Equity Partners με 47%.

Οι αιχμές του κ. Πάιατ, για τους περισσότερους που ασχολήθηκαν με το θέμα, στρέφονταν κατά του τρίτου σε ποσοστό συμμετέχοντα στην κοινοπραξία, της Belterra Investment και του ιδιοκτήτη της Ιβάν Σαββίδη. Η αμερικανική πλευρά έμοιαζε να ανησυχεί για την σχέση του Ιβάν Σαββίδη – ο οποίος έχει καταφέρει να δημιουργήσει μια πολύ καλή σχέση με την παρούσα κυβέρνηση – με τον ρωσικό παράγοντα και τα συμφέροντα του στην περιοχή, παρά με την ίδια την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού. Άλλωστε στην ίδια ομιλία του, η οποία πραγματοποιήθηκε λίγες μέρες μετά την επίσκεψη Τσίπρα στον Λευκό Οίκο, ο κ. Πάιατ είχε εκφράσει το ενδιαφέρον των ΗΠΑ για επενδύσεις στον ενεργειακό τομέα στην Ελλάδα, τομέας που στο παρελθόν έχει δείξει έντονο ενδιαφέρον και η ρωσική πλευρά.

Στο άκουσμα της είδησης για το πρόβλημα που ανάγκασε την αλλαγή ημερομηνίας υπογραφής της συμφωνίας, στο μυαλό πολλών ήρθε και ένα ακόμα γεγονός. Η περίπτωση της προσπάθειας του Ιβάν Σαββίδη να αποκτήσει τις μετοχές του ΔΟΛ. Και τότε, μια ημέρα πριν τον διαγωνισμό, παρουσιάστηκε πρόβλημα με την εγγυητική  Dimera, καθώς η εταιρεία είχε έδρα την Κύπρο, αναγκάζοντας τον Ιβάν Σαββίδη να προχωρήσει σε εναλλακτική λύση.

Η περίπτωση του ΟΛΘ είναι διαφορετική. Το πρόβλημα που προέκυψε δεν αφορά τον ίδιο τον Ιβάν Σαββίδη και την εταιρεία του, αλλά είναι  περισσότερο μια ατυχής σύμπτωση. Το μόνο σίγουρο είναι πως η υπόθεση απέκτησε πλέον έναν χαρακτήρα «θρίλερ», καθώς αν δεν ξεπεραστεί, με κάποιον τρόπο, άμεσα το πρόβλημα με την ρωσική τράπεζα η συμφωνία θα καταπέσει και το «στραβοπάτημα» που ευελπιστούσε ο δεύτερος τους διαγωνισμού, η P&O Steam Navigation Company (DP World) από το Ντουμπάι θα έχει ολοκληρωθεί.

Πηγή: http://gorganews.gr

Πληροφορίες για το συντάκτη

Gorga News

Προσθήκη σχολίου

Κάνετε κλικ για να εισάγετε το σχόλιο σας

Ξεχώρισαν