Η Κραυγή του Ενστόλου

Τα διαφορετικά φετινά Χριστούγεννα

του Κωνσταντίνου Ηλιόπουλου

Την έως τώρα ιστορία της Ανθρωπότητας τη χωρίζουμε οι άνθρωποι σε δυο περιόδους:

Α) Στην προ Χριστού (π.Χ)

Β) Στη μετά Χριστόν (μ.Χ)

Η διαίρεση αυτή δεν είναι σχήμα που το επέλεξαν οι λαοί της Υδρογείου με κοινή Συμφωνία, μόνο μια Μειονότητα καταλαβαίνει ποιαν ιστορική λογική απηχεί μια τέτοια διαίρεση. Παγκοσμιοποιήθηκε η συγκεκριμένη Περιοδολόγηση – Χρονολόγηση μάλλον για λόγους χρηστικούς.

Πρέπει να συνέδραμε και το γεγονός ότι τη γέννησαν και την εφάρμοσαν λαοί μπροστάρηδες στον Πολιτισμό για πολλούς αιώνες, λαοί που επηρέαζαν την πορεία της σύνολης Ανθρωπότητας.

Η αίσθηση του “Ιερού” και η έννοια του “Θείου” ήταν αυτονόητα δεδομένες και λειτουργικά αφομοιωμένες στις ανθρώπινες Κοινωνίες πριν τη λεγόμενη “νεωτερικότητα”.

Όσο οι άνθρωποι, η πλειονότητα τουλάχιστον, διψούσαν να γνωρίσουν το νόημα της ύπαρξης και των υπαρκτών ο προβληματισμός ήταν για την Αλήθεια.

Υπάρχει υπαρκτική Αλήθεια δηλαδή ύπαρξη που δεν γνωρίζει περιορισμούς χώρου, χρόνου, φθοράς και Θανάτου;

“Πώς το Θνητόν Αθανασίας μετέχει” κατά τον Πλάτων και γιατί “ου χρη ανθρώπινα φρονείν Άνθρωπον ούτε θνητά τον θνητόν, αλλ’ εφόσον ενδέχεται Αθανατίζειν” κατά τον Αριστοτέλη;

Μόνο με την ετοιμότητα που απηχείται σε μια τέτοια εκφραστική μπορούμε να κατανοήσουμε τον ραγδαίο εκχριστιανισμό της Ελληνορωμαϊκής Οικουμένης.

Η διαίρεση της Ιστορίας σε περιόδους “προ Χριστού” και “μετά Χριστόν” προϋπέθετε, ως κοινή και ενιαία βάση Κοινωνικής Συμβίωσης, την προτεραιότητα του ενδιαφέροντος για την Αλήθεια και όχι για τη χρησιμότητα.

Μόλις πριν από μια ή και δυο γενιές η Περιοδολόγηση της Ιστορίας με άξονα την Ενανθρώπηση του Θεού παρέμενε ένα αυτονόητο Διεθνώς δεδομένο με στέρεο υπόστρωμα βιωματικής βεβαιότητας.

Σήμερα φράσεις, όπως “η γέννηση του Χριστού” και “η Ενανθρώπηση του Θεού” απηχούν ή μια εικονολογική, Θρησκευτική έκφραση εξωεμπειρική και παγιδευμένη στη στειρότητα των πεποιθήσεων ή μια ψυχολογική Μετουσίωση, Sublimierung την είπε ο Sigmund FREUD, της επιθυμίας σε βεβαιότητα.

Ο Eκχριστιανισμός μεγάλου μέρους του πληθυσμού της γης ήταν προφανέστατα πρόκληση και αφορμή προαγωγής της νοητικής καλλιέργειας και της καλλιτεχνικής ευαισθησίας.

Ο Φιλοσοφικός προβληματισμός και η εκφραστική των Τεχνών λειτούργησαν όχι συνοδευτικά αλλά ως άξονες συγκρότησης του Εκκλησιαστικού γεγονότος.

Γι’ αυτό και η σημερινή ραγδαία Αποχριστιανοποίηση των Κοινωνιών σε Διεθνή κλίμακα μοιάζει με έκπτωση δραματική σε Παλιμβαρβαρισμό.

Η κοινωνία των σχέσεων αλλοτριώνεται ραγδαία σε διαπάλη συμφερόντων και στη διαπάλη πρωτεύει αυτονόητα η αυθαιρεσία της παντοδαπής ισχύος, ένας εφιάλτης Αμοραλισμού, Αναξιοκρατίας και αδίστακτης διαφθοράς.

Ο Κρετινικός πρωτογονισμός της απληστίας γεννάει την απάνθρωπη αδιαφορία για την ανημπόρια των αδύναμων, συντηρεί την υστερία πολεμικών κάθε τόσο συγκρούσεων με σφαγές αόπλων, εφιαλτικούς βασανισμούς αθώων και προγραμματικές σε τοπική κλίμακα Γενοκτονίες.

Οι μεγάλες Γιορτές της Χριστιανοσύνης για πολλούς αιώνες φανέρωναν Κοινωνική συνοχή που τη γεννούσε αυτονόητα η πηγαία κοινή χαρά έμπρακτη.

Σαρκωνόταν η εόρτια χαρά σε ιδιαίτερες γεύσεις, καλλικέλαδα άσματα και χορούς κυκλωτικούς.

Σώμα ζωντανό το χωριό, η γειτονιά και αίμα της καρδιάς η Πατρίδα.

Χάθηκε σήμερα πια η Ελλάδα της Γιορτής, ο άπεφθος Πολιτισμός μιας φτώχειας που έσωζε αρχοντιά, η γνησιότητα της σαρκωμένης στο αυτονόητο Αρετής.

Αν είχε διασωθεί το Λαϊκό Ήθος της Γιορτής θα ήταν αδιανόητο σήμερα το γκροτέσκο τηλεοπτικό θέαμα δηλαδή αναμετάδοση της λειτουργικής Σύναξης των πιστών χωρίς συναγμένους πιστούς.

Είναι δεδομένο ότι η τηλοψία καταργεί το Εκκλησιαστικό γεγονός.

Ένας άδειος και κλειδωμένος για τον λαό Ναός να λειτουργεί. “Λαού-το-έργο” η λειτουργία, έργο του λαού ΧΩΡΙΣ τον λαό.

Είναι σαν γάμος χωρίς νύφη και γαμπρό ή σαν βάφτιση χωρίς βαφτιζόμενο.

Θέαμα μόνο δηλαδή ένα στημένο τίποτα για ψυχολογική κατανάλωση και ηθικοδιδακτική ωφελιμότητα.

Συνεπέστατος σ’ αυτό το τίποτα ο Ιερέας στήνει αναλόγιο στην “Ωραία Πύλη”, ακουμπάει τα χαρτιά του και διαβάζει το Διαγγελματικό του Κήρυγμα.

Παγερά άδειος ο Ναός για ποιον διαβάζει τις κηρυγματικές, χιλιοειπωμένες κοινοτοπίες του ο Λειτουργός;

Για υποθετικούς τηλεθεατές;

Παρά την πολιότητά του δείχνει να μην υποψιάστηκε ποτέ τη διαφορά του Κηρύγματος από την Προπαγάνδα της Εκκλησίας από το Κ.Κ.Ε.

Αν υπήρχε Εκκλησία στη θέση της επικρατούσης εν Ελλάδι Θρησκείας το αναγκαίο κλείσιμο των Ναών για την απειλή του COVID-19 θα ήταν πένθος τίμιο, συνεπές και μια ανυπόκριτη αγάπη που μοιράζεται με όλους το μαρτύριο του πανικού και τον σταυρό της ασφυξίας.

Η μικρή ελάχιστη γωνιά της γης που συντηρεί ακόμα τ’ όνομα “Ελλάδα”, έστω φθίνουσα, θα μπορούσε να φιλοδοξήσει ρόλο ιστορικό στο Πανανθρώπινο πεδίο.

Να διασώσει τη διαφορά της κατανόησης από τη γνωστική αμεσότητα της σχέσης δηλαδή τη διαφορά της ατομικής επιβίωσης από την κοινωνούμενη ετερότητα.

Τα Χριστούγεννα – η Ενανθρώπηση Θεού, αν τα σημαίνοντα κυριολεκτούν, είναι το επαναστατικότερο Άγγελμα που δέχθηκε ποτέ η Ανθρωπότητα.-

Πληροφορίες για το συντάκτη

Gorga News

Προσθήκη σχολίου

Κάνετε κλικ για να εισάγετε το σχόλιο σας