Εθνικά Θέματα

Τουρκικό ίδρυμα στοχοποιεί δημοσιογράφους της DW και του BBC

Σε πρόσφατη μελέτη του τουρκικού ιδρύματος SETA στοχοποιούνται δημοσιογράφοι πέντε μεγάλων διεθνών δικτύων, μεταξύ των οποίων της DW και του BBC. Άμεση ήταν η αντίδραση δημοσιογραφικών οργανώσεων.

Το «Ίδρυμα πολιτικών, οικονομικών και κοινωνικών ερευνών (SETA)» έχει την έδρα του στην Άγκυρα. Πρόκειται για ένα φίλα διακείμενο στην τουρκική κυβέρνηση think tank. Σε νέα μελέτη του υπό τον τίτλο «Η εξάπλωση διεθνών δημοσιογραφικών οργανισμών στην Τουρκία» το SETA επιχειρεί να αναδείξει πώς παρουσιάζουν τα ξένα μέσα ενημέρωσης την Τουρκία.

Ειδικά μνεία γίνεται στον τρόπο που καλύπτουν τις εξελίξεις στην Τουρκία οι τουρκικές συντάξεις της DW και του BBC, η Φωνή της Αμερικής, το Sputnik Türkiye αλλά και το Euronews. Η μελέτη στηλιτεύει τον τρόπο κάλυψης συγκεκριμένων γεγονότων στην Τουρκία τα τελευταία χρόνια, όπως του αποτυχημένου πραξικοπήματος του 2016, της μάχης κατά του Εργατικού Κόμματος PKK, της κατασκευή του αεροδρομίου της Κων/πολης, της οικονομικής κρίσης αλλά και της επίθεσης του τουρκικού στρατού στη βόρεια Συρία. Μόνον στην Deutsche Welle είναι «αφιερωμένες» περίπου 30 σελίδες που έχουν σχεδόν τη μορφή κατηγορητηρίου.

Στη «λίστα» 15 δημοσιογράφοι της DW

Οι συντάκτες της έρευνες αναφέρονται μάλιστα ονομαστικά σε συγκεκριμένους δημοσιογράφους των σταθμών, παραπέμποντας στη βιογραφία τους αλλά και σε παραποιημένα/κατασκευασμένα στοιχεία. Ανάμεσα στους δημοσιογράφους που στοχοποιεί η έρευνα βρίσκονται και 15 συνάδελφοι της DW. Η έρευνα του ιδρύματος παραπέμπει ακόμη και σε δημοσιεύσεις των δημοσιογράφων στο twitter. Μεμονωμένα tweet που τυγχάνει να συμφωνούν με τις θέσεις της αντιπολίτευσης παρουσιάζονται ως απόδειξη υποτιθέμενης συνεργασίας μεταξύ των δυο πλευρών. Όποιος παίρνει συνέντευξη από δημοσιογράφους ή πολιτικούς που τελούν υπό κράτηση στην Τουρκία θεωρείται οπαδός τους. Και όποιος γράφει για την κακή κατάσταση της οικονομίας θεωρείται κάποιος που θέλει να κάνει κακό στην κυβέρνηση. Τόσο απλά.

Στους δημοσιογράφους των πέντε τηλεοπτικών δικτύων επιρρίπτεται μονόπλευρη και μεροληπτική κάλυψη των γεγονότων στην Τουρκία αλλά και ότι πρόσκεινται στο φιλοκουρδικό HDP. Πρόκειται για έναν θρασύτατο διασυρμό αν αναλογιστεί κανείς ότι σε ισλαμιστικούς/συντηρητικούς κύκλους το HDP θεωρείται ο πολιτικός βραχίονας του PKK.

Η αντίδραση της DW

Άμεση ήταν η αντίδραση της DW δια του εκπροσώπου Τύπου Κρίστοφ Γιούμπελτ. «Ένας διεθνής σταθμός θα δέχεται φυσικά και κριτική. Ωστόσο αυτό που επιχειρείται να περάσει υπό τον μανδύα μιας επιστημονικής έρευνας, είναι μια προσπάθεια στοχοποίησης και διασυρμού των δημοσιογράφων μας. Αυτό είναι απαράδεκτο. Απορρίπτουμε τις κατηγορίες αυτές. Η DW θα συνεχίσει να προσφέρει μια ουσιαστική και αντικειμενική ενημέρωση για τα τεκταινόμενα στην Τουρκία».

Οργισμένη ήταν την ίδια ώρα η αντίδραση και τουρκικών δημοσιογραφικών συνδέσμων. «Εάν συμβεί κάτι στους δημοσιογράφους αυτούς, την ευθύνη θα τη φέρει το SETA», αναφέρει ο συνδικαλιστικός σύνδεσμος DISK. Σε παρόμοιο μήκος κύματος εκφράστηκε και η ΜΚΟ Ρεπόρτερ Χωρίς Σύνορα. «Το SETA θα πρέπει να γνωρίζει ότι θα φέρει την πλήρη ευθύνη σε περίπτωση που οι εν λόγω δημοσιογράφοι πέσουν θύματα επιθέσεων. Εκφράζουμε την αλληλεγγύη μας σε όλους τους συναδέλφους που στοχοποιούνται σε αυτή τη έρευνα».

Η έρευνα προκάλεσε ακόμη και την αντίδραση της φιλοκυβερνητικής Yeni Safak. «Ανησυχητική» τη χαρακτήρισε ο διευθυντής της διαδικτυακής έκδοσης της εφημερίδας Έρσιν Τσέλικ, τονίζοντας ότι «η μελέτη πρέπει να αποσυρθεί και το ίδρυμα θα πρέπει να ζητήσει συγνώμη».

Ο επικεφαλής του SETA Ισμαΐλ Τσάλαρ από την πλευρά του υπεραμύνθηκε της μελέτης. «Εάν εμπεριείχε λάθη θα ζητούσαμε συγγνώμη. Η κριτική που δεχόμαστε όμως έχει πολιτικά κίνητρα και γι΄ αυτό μας είναι αδιάφορη». Εξάλλου, όπως είπε, στηρίζεται σε «δημοσίως προσβάσιμες πληροφορίες».

Deutsche Welle/Ντάνιελ Μπελούτ / Σίνεμ Όζντεμιρ
Πηγή: https://www.iellada.gr

Πληροφορίες για το συντάκτη

Gorga News

Προσθήκη σχολίου

Κάνετε κλικ για να εισάγετε το σχόλιο σας